Asiakkaan ostokäyttäytyminen on muuttunut. Olipa sitten kyse yritys- tai kuluttajamyynnistä, asiakas hakee tietoa verkosta ja ystäviltä ennen ostopäätöksen tekemistä.
Vaikka muutos on tiedossa, voi oman toiminnan muuttaminen olla hankalaa. Suunnitelman tekeminen oli hyvä lähtökohta.
Vaikuta ja verkostoidu. Ohessa vinkkejä somesuunnitelman tekemiseen:
- Määritä tavoite. Mitä haluat saavuttaa? Onko se esimerkiksi näkyvyyttä, liidejä tai kauppaa.
- Kohdeyleisön määrittäminen – konkreettisten asiakaspersoonien rakentaminen auttaa havainnollistamaan asiakasnäkökulmaa
- Selvitä missä kanavissa/yhteisöissä kohdeyleisö vaikuttaa ja valitse kanavasi sen pohjalta. Verkostoidu henkilökohtaisesti ja eri ryhmiin.
- Tee sisältösuunnitelma, tuota monipuolista sisältöä eri keinoin. Aloita siitä, mikä on sinulle helpointa kuten postaukset, blogitekstit, kuvat, videot, podcast tai oppaat. Muista toimintakehotteet (CTA)!
- Määritä budjetti ja resurssit. Mieti mitä teet itse ja missä tarvitset apua.
- Seuraa yleisön reaktiota ja analytiikkaa.
- Kehitä tarvittaessa toimintaa saadun tiedon pohjalta.
Teksti julkaistu alun perin LinkeInissä.